Liafjellet 213moh – Erviknipa 268moh – Hetlebakksåta 334moh

Fra Ytre Arna 06.02.22

Turbeskrivelse

Ved Tuftadalen, nr 33, går det en vei opp til venstre, i svingen vil du se et advarsellsskilt med «Privatvei parkeringforbudt» skilt. Litt til høyre for dette skiltet, er det et lite skilt med «Liafjellet» på. Her starter stien. Følg stien videre og du vil etter vært komme til et gammelt falleferdig hus. Stien går på forsiden av huset og rundt huset. Det er merket med blå maling i trærene hele veien til Liafjellet, videre til Erviknipa, og helt til Hetlebakksåta. I løpet av turen vil du se ganske mange skilt i trærene, men en del viser kun informasjon om retning i luftlinje til andre fjell, som Hånipa på Osterøy, og ikke om turen du holder på å gå. Forholdsvis enkelt å følge stien.

Til Liafjellet er det 800m gange på gode stier. Skal du videre til Erviksnipa så er det bare å fortsette forbi varden på Liafjellet og i svak stigning rett frem til Erviksnipa. Stien dit består av skogssti og noen klopper på de mest gjørmete plassene. Dette er en enkel tur for store og små. Skal du derimot videre til Hetlebakksåta så blir terrenget litt tyngre og brattere, for du skal ned i dalen før du skal opp fjellet igjen til Hetlebakksåta. Vi gikk tur / retur samme vei, men har en to biler kan den andre plasseres ved Leikvang Stadion i Åsane, det tar ca 40min og 2,7 km fra Hetlebakksåta til Leikvang.

Område:

Bergen, Ytre Arna

Lengde:

Varighet:

4,6 km t/r
2t 20min t/r

FjellHøydemeter over havetDistanse caTidsforbruk en vei ca
Liafjellet213 moh800m20min

Passer for:

Barnefamilier frem til Erviknipa

Type sti:

Skogssti, noen klopper, fin sti hele veien

Stimerking:

Blå malingsmerker på trærene

Parkering

Ingen parkeringsplasser, men en kan stå i veien langs med husene

Stistart

Stien starter i enden av Tuftadalen, rett ved nr 33

Veibeskrivelse til parkering

Liafjellet ligger i Ytre Arna. Du kjører E16 til du tar av til Gaupåsveien, og så til høyre videre på Gaupåsvegen. Rett etter bussholdeplassen tar du til venstre inn på Bankvegen, og så venstre på ny. Ta videre høyre inn på Tuftadalen. Du kjører så forbi en fotballbane, følg veien videre til du kommer til en skarp venstre sving. I begynnelsen av denne svingen kjører du inn til høyre. Her parkerer du langs veien. Stien starter i enden ved en liten snuplass som er merket med trekant og privat vei. Se bilder.

Veibeskrivelse frem til parkering

GPS rute for turen

[sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/Liafjellet 213moh - Erviknipa 268moh - Hatlebakksåta 334moh, Bergen 06.02.22 Lykkeligute.no .gpx"]