Keipen 60 moh

Fra Glesnes 18.02.22

Beskrivelse av turen

Turbeskrivelse; Det er 3 parkeringslommer like ved stistart. Når en kommer i fra Bergen så ligger stistart med turskilt på høyre siden, like etter parkeringen som er på venstre side. Her skal du følge Nordsjøløypa og Telavåg merking helt til du ser skiltet med Keipen på. Bare husk å sjekk begge sider av skilt som er satt opp, for merkingen av Keipen står i motsatt retning enn hvor du kommer fra.

Litt mer detaljert beskrivelse av turen; Stien starter fra hovedveien og inn en kort skogstur før du fortsetter i åpent landskap på berg og steiner. Du vil tidvis ha utsikt mot havet på venstre siden. Du skal ned noen tretrapper og over en plankebro før du kommer opp i helt åpent landskap og fin natur. Det er bare å følge den blå merkingen og Telavåg. Du passerer et gammelt murgjerde og fortsatter langs gjerdet på høyre siden mot Sauatøkje. Når du kommer forbi Goltatjørna kommer du til ett stiskille, her skal du følge Nordsjø skiltingen mot Telavåg (Blå merking) Følg merkingen til nytt skilt og stikryss. Merkingen til Keipen er på baksiden av skiltene og viser retning mot venstre fra der du kom fra. Videre innover er det ikke mer merking, men god sti som er enkel å følge. Rett før varden på Keipen vil du se skilt med Keipen og en rød postkasse. Vil anbefale å ta turen opp til varden. Fantastisk utsikt! Er underlaget vått så kan bergene her være nokså glatte, så vær forsiktig.,

Fakta om turen

60 moh
35 moh
177 m
Passer for Barnevennlig, men litt lang
Type sti
Stimerking
Kystlandskap, berg og sti
God merking og sti hele veien, enkelt å finne frem

Parkering

Parkering langs med Goltaveien. Her er tre parkeringslommer med plass til 2-3 biler på hver

Stistart

Fortsett videre noen meter langs med bilveien. Stistart og skilting vil være på høyre side.

Relieve

Veibeskrivelse til parkering

GPS rute for turen

[sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/Keipen 60moh 22.02.18 Øygarden Lykkeligute.no .gpx"]