Svartaberget 194moh

Fra Gamle Tennebekksveien 13.01.22

Beskrivelse av turen

Svartaberget er en del av Kanadaskogen. Helt super tur for barnefamilier og jeg kunne fint ha tenkt meg en joggetur her. Frem til Svartatjørna er det god brei grusvei, så du kan fint gå med barnevogn. Når du kommer over i skogstereng er det et par våte og myrete plasser, men ikke mer enn du må regne med i Bergen. Fin utsikt på toppen. Brukte 40min opp i rolig tempo og litt bilder.

Det er to store P-plasser. Stien starter ved den inderste parkering ved bommen. Du går innover på en brede grusvei, før du tar av til høyre innover på en smalere grussti. Denne fører deg til Svartatjørna. Like før Svartatjørna ligger en gapahuk, perfekt sted for en rast for store og små.

Når du har kommet til vannet tar du trekloppen som fører til høyre og følger berget på nedsiden ved vannet. Nok et fint område egnet for en rast. Stien vil nå dele seg, du skal ikke følge trekloppene som går videre langs med vannet, men ta stien til høyre inn i skogen.

Du vil få en fjellside på høyrehånd og stien vil føre deg mellom to store steiner, her tar du en brå sving rundt venstre stein og følger stien oppover, du vil da komme på sti som går rundt langs vannet, men høyere oppe i terenget.

Ett stykke opp i fjellet vil du kunne se Svartatjørna på nedsiden. Ta en titt på fjellet på andre siden av vannet og se om du kan se ansiktet i steinen langt oppe i skogen. Stien vil nå gå oppover over et berg, men det finnes også en sti til høyre som kan være litt vanskelig å se. Begge stiene fører deg til toppen. Velger du stien til venstre over berget vil du få litt utsikt, men det vil være bratt ned på siden av stien, ikke farlig å gå, men ville hatt et godt øye og en hånd i de minste, eller du kan velge stien til høyre som går innover i skogen.

Fakta om turen

Type sti
Stimerking
Klopper, skogsbunn, og berg
Ingen merking, men skilt ved stistart

Parkering

2 store gode asfalterte parkeringsplasser

Stistart

Stistart er ved den inderste parkeringsplassen. Du vil se turskilt og brei grusvei

Relive

Veibeskrivelse til parkering

Parkering er ved Gamle tennebekksveien som er rett ved utgangen av knappetunellen.

GPS rute for turen

[sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/Svartaberget 194 moh. 13.01.22 Bergen Kanadaskogen Lykkeligute.no .gpx"]