Høgafjellet 300 moh

Fra Haganes 01.03.22

Beskrivelse av turen

Fra parkeringen går du opp hovedveien og rundt svingen. På høyre side av veien begynner stien. Her er det flere skilt, men ingen til Høgafjellet. Følg Nordsjømerkingen (Blå N) til du kommer til skilt til Indrafjellet (Haganesfjellet) Her tar du stien til venstre og fortsetter på Nordsjøløypen. Tidvis langt mellom merkingen, men det går fint å følge stien og du vil gå langs med fjellkjeden som er på din høyre side, denne skal du gå rundt, og så vil du se en sti som går inn mellom trærene, før den etterhvert vil gå oppover fjellet, nokså bratt. Når du har kommet opp vil du se et skilt som viser en N og et vann like bak. Her skal du gå oppover fjellet og holde litt mot høyre. Du vil se noen små varder før du vil komme til en ny type merking, rød og blå maling over hverandre og noen gamle blå merkinger på stein. Det er en varde på toppen av Høgafjellet. Fra varden og tilbake igjen valgte vi å følge ny sti, denne gangen fulgte vi blå og rød merking. Du må passe litt på så du ikke mister en merking og går forlangt. Når du ser et vann så skal du følge stien som går på høyre siden av det, her er det ikke merking. Etter hvert vil du komme til en trepinne med noen treklosser på. Her vil du litt lenger fremme se en elv og litt bergformasjon som stikker opp av marken. Denne skal du gå på og krysse over elven. Har det regnet godt så kan stien etter dette fremstå som en liten paralellelv ved siden av elven. Du vil etterhvert på ny se rød og blå merking og komme til sti skille hvor du på vei oppover tok Njordsjøløypen til venstre side. Nå er det bare å følge stien videre som du kom opp på.

Fakta om turen

Type sti
Stimerking

Parkering

Parkering like ved stistart, en må gå noen meter tilbake og rundt svingen

Stistart

Stien starter ved hovedveien, er ikke skiltet til Høgafjellet, men følg nordsjømerkingen N

Relieve

Veibeskrivelse til parkering

GPS rute for turen

[sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/Høgafjellet 300moh Øygarden 01.03.22 Lykkeligute.no .gpx"]