Kongsfjellet 185 moh (Kongskleivo)

Fra Selbjørn skole og idrettsanlegg 02.04.22
Mitt fjell nr 300 !!!

Beskrivelse av turen

På parkeringen ved idrettsanlegget står ett skilt «Kongskleivo på et rødt lite bygg. Her er det to alternativer å gå. Vil anbefale å gå turen som en rundtur med start mellom ballbingen og volleyballbanen ved fotballbanen ovenfor Selbjørn skule.

Rundttur, Sherpatrappene eller skogssti.

Sherpatrappen. Gå til venstre for skiltet «Kongskleivo» og ned grusstien bak parkeringsplassen. Videre følger du hvit skilting  «Kongskleivo» helt til du kommer til sherpatrappene, da er det bare å følge de helt til topps.

Rundtur fra ballbingen og vollyballbanenGå til høyre for skiltet «Kongskleivo» mellom ballbingen og volleyballbanen. Starter som grussti på en lyssløype, ta av til venstre når stien deler seg. Du vil se et nordjøløype skilt «N» på stien som fører mellom noen trær for så videre igjennom en port. Her er det god sti hele vein opp, og det er lagt ut klopper på de mest gjørmete plassene. Følg retningen oppover mot masten. Når du har kommet helt opp på toppen skal du følge sti mot venstre. Du vil få en nydelig utsikt utover havet mot Kongsfjellet. Fra Kongsfjell går det sherpatrapper ned igjen. Trappene vil dele seg, skal du rett ned så følger du mot høyre, har du tid til en avstikker og et lite stopp for å nyte utsikten, så velger du blindveien til  venstre som fører til ett utsiktsplatå med steinbord og benker. Følg trappene til endes, her vil du komme inn på en bred grusvei og over rist. Følg asfaltert vei videre til et lekeområde. Følg stien opp til venstre og du vil se parkeringsplassen ved Selbjørn fotballbane.

Fakta om turen

Passer forBarnevennlig
Type sti
Stimerking
Sti hele veie opp fra idrettsanlegget, går du andre veien så er det Sherpatrapper opp.

Parkering

Stor parkeringsplass ved Idrettsanlegget og Selbjørn skole. Plass til bobil

Stistart

Sti start mellom ballbingen og volleyballbanen ved idrettsanlegget. eller stien bak parkeringsplassen ned til venstre for fotballbanen hvis en skal gå sherpa trappene

Relieve

Veibeskrivelse til parkering

En kan parkere ved Idrettsanlegget og ved Selbjørn skole, så er godt med parkeringsplasser.

GPS rute for turen

[sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/Kongsfjellet 185moh Austevoll 02.04.22 Lykkeligute.no .gpx"]