Lynghovdo 80 moh – Brotavarden 87 moh

Fra Voa 16.02.2022

Beskrivelse av turen

På denne turen kan en ha med seg badetøyet og håndkle for et oppfriskende bad i sjøen underveis på turen.

Dette er en kjempefin tur i nydelig kystlandskap. Det er ikke alltid en trenger høye fjelltopper for å nyte fin norsk natur. På tur opp mot Lynghovden vil du passere en rasteplass med overbygg, slengdisser og husker. Fint område for en pust i bakken, kanskje en matbit og frilek for ungene. Videre er det flotte fjellformasjoner og koselige vann før en får utsikt ut mot havet på Lynghovden. Turen opp til Lynghovden passer for barnefamilier, men vil ikke anbefaler turen videre med små barn da den byr på glatt underlag, ulent terreng og bratte skråninger.

Turbeskrivelse; Du parkerer ved Telavåg skole rett etter Krigsminnesmerket. Spaser så videre innover veien, stistart vil være på venstre side, markert med turskilt. Et stykke inn på stien vil du gå forbi et gammelt bygg før du så går igjennom restene av et steingjerde. Like etter vil du komme til ett kryss med flere stivalg, du skal til høyre på den umerkede stien. Du vil så gå over en trebro med rekkverk, fortsetter så til venstre. Innover vil det være klopper som fører rett på ett berg, her hvor kloppene stopper skal du inn på sti til høyre. Du vil komme til et rødt skur som du går forbi før du vil se et overbygg og noen slengdisser, fortsett videre på venstre side av vannet og opp til venstre langs den lille elven. Det kan være litt utfordrende å se helt hvor stien er, men etter elven skal du passere to vann på høyre siden, Kvernhaugen og Krokavatnet. Ved Krokavatnet er det bygget en tretrapp og klopper som fører en over vannet. Du går litt mot høyre før du drar mer mot venstre. Du vil se en steinmur i det fjerne. Sett retningen mot den, og igjennom åpningen i den. Her vil du kunne se varden på Lynghovdo. På toppen er det nydelig utsikt i alle retninger, lave fjell på ene siden og havet i andre retningen, her står også et bord med benk, perfekt for en kaffepause og litt påfyll.

Fra Lynghovden og videre til Brotavarden går stien på baksiden av benken og nedover mot venstre. Kan være litt utfordrende å se, men her er noen små varder, steinmerker som viser retningen. En vil så se et par røde merkepinner, like etter skal du igjennom en liten steinmur som ligger mellom to fjellformasjoner. Rett bak vil du se skilting til Nesvika, følg skiltingen som tar deg over noen glatte skjeve klopper, gå forsiktig! Du kommer så til en bratt skrent som fører deg ned til havet. Her i fra vil du kunne følge hvite merkepinner. Du skal gå et godt stykke før du skal ta av denne stien. Rett hvor du skal ta av ser du en hvit merkepinne, en rød merkepinne og en høy merkestein. Like før steinen vil det være en sti til venstre, denne kan være litt utfordrende å se, vi gikk rett forbi den, men har du først funnet den så førere den deg direkte til Brotavarden. Vi brukte 2 timer og 20 minutter fra parkeringen og hit, inkludert kaffepause og masse bilder.

Fakta om turen

Passer forBarnevennlig, frem til Lynghovden
Type sti
Stimerking
Varierende merking. Må ha et godt øye med vardene og sti. Fra Nesvika god merking med hvite merkepinner frem til en tar av til Lynghovden fra sti.

Parkering

Parkering ved Telavåg skole, plass til 15-20biler. Like etter Krigsminnemerket.

Stistart

Stistart finner du ved å fortsette veien innover Voa, nesten til endest vil du på den venstre side se skilt til Sørvika, Nesvika og Kystpasst

Veibeskrivelse til parkering

GPS rute for turen

[sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/Lynghovdo 80moh - Brotavarden 87moh, Øygarden 16.02.22 Lykkeligute.no .gpx"]